Sain eilen taas kuulla vauvauutisia. Olen siinä iässä, että vauvauutisia tulee todella usein. Yleensä, jos jollain kaverilla, tutulla tai ikäiselläni sukulaisella on "jotain uutisia" joista haluaa kertoa, kyse on perheenlisäyksestä.

Nämä eiliset vauvauutiset eivät kuohuttaneet kateellista puolta minussa, vaan tunsin aidon ilon läikähdyksen, josta en löytänyt mitään kateuden häivää, vaikka kuinka itseäni tutkiskelin. Aloin miettimään, miksi joidenkin ihmisten uutiset tuntuvat niinsanotusti pahemmalta kuin toisten?  Miksi joidenkin puolesta on paljon helpompi olla iloisempi kuin toisten?

En keksinyt mitään järkevää syytä, joten syytän henkilökemioita. Jos oikein ihana pariskunta kertoo perheenlisäyksestä, ja vaikka se olisi jo kolmas tulokas, olen onnellinen. Jos vähemmän tuttu pariskunta saa vauvan, tunnen ilkeän kateuden piston, vaikka tiedän ettei se ole meiltä pois. Tai kyseessä voi olla vaikka läheinenkin pariskunta (esim joku lähisukulainen), joiden kanssa ei olla ihan samalla aaltopituudella - heidän kanssaan ei vaan pysty iloitsemaan ihan niin täydestä sydämmestään.

En todellakaan ole ylpeä siitä, että tunnen kateutta. Teen aina kaikkeni, ettei vastapuoli huomaa sitä, mikä sisälläni pauhaa. Saan sen kateuden yleensä häivytettyä ja saan lähes aidon hymyn aikaiseksi. Ystävyys tai yhteydenpito ei ole minun takiani loppunut koskaan. Pyrin olemaan aina kiinnostunut heidän raskaudestaan ja vauvahuumastaan. Jaksan kuunnella, kuinka on raskasta olla raskaana, tai kuinka esikoinen on niin raivostuttava että hänet voisi vaikka myydä pois.

En voi muutakaan, kuin kuunnella, sillä en ole vielä valmis kertomaan omasta lapsettomuudestani ja tyhjän sylin surusta kenellekkään. Joskus vuosi sitten kerroin parille läheiselle vihjaten, että meilläkin yritetään vauvaa. Puolen vuoden jälkeen toinen vielä jakoi neuvojaan "eikö teillä vieläkään ole tärpännyt, no älkää stressatko, mä olen IHAN varma että kohta tärppää, kunhan vaan et ajattele koko asiaa". Nyt vuoden jälkeen sama tyyppi vieläkin jatkaa "oletteko te varmasti osanneet ajoittaa yrityksen, ootko varmasti ollut stressaamatta ja ajattelematta, mä olen ihan varma että kohta tärppää"... En vaan jaksa kuunnella näitä neuvoja, joten sen takia en jaksa selittää tai kertoa kenellekkään vielä.